utorok 21. marca 2017

Spanilá jazda Portom

Ak ste sledovali posledný mesiac môj Instagram, tak vám je jasné, že žijem a dýcham, len akosi nebol čas na blogovanie. No, a kým som tu nebola, stihla som aj krátku ale peknú, a hlavne jarnú, dovolenku v Portugalsku. Spomínate si na to faux pas s počasím v Piran, v Slovinsku??? No tak tú sme si teraz perfektne vynahradili, aj keď bez kúpania. Porto bolo slnečné, rozkvitnuté ... pričom domáci hovorili, že ešte predchádzajúci týždeň tam pršalo a bola zima... My sme však vhupli do krásnych 18 stupňov bez mráčiku na oblohe.=) Ale ako zvyknem vravievať, rozoberme si to pekne od začiatku, pretože my sme sa vlastne do toho Porta takmer ani nedostali. 

Nasledujúce riadky určite nebudú na pochvalu, skôr na taký placák na čelo, pretože prosím pekne, my sme sa s priateľom, ktorý ma inak na túto týždennú dovolenku pozval, rozhodli, že hodina na cestu na letisko bude stačiť. Leteli sme z Budapešti, pričom sme bývali takých 5 minút od najbližšieho metra. No a problém bol v tom, že my sme len hodinu zabili v metre a nás čakal ešte prestup na autobus a cca 30 minútová jazda na letisko. Bolo nám jasné, že autobusom to už nestihneme, a tak sme rýchlo volali taxík, ktorý nás vyhodil na letisku presne 38 minút pred odletom. Musím povedať, že to bol celkom filmový zážitok - najprv vám povedia, že vás už neodbavia, lebo máte so sebou batožinu do podpalubia a na tú je už neskoro. Potom vám povedia, že za 60 eur vás predsa len odbavia, a tak utekáte ako zmyslov zbavení cez celé letisko. Kontrolu veľkého kufra vám spravia na kontrole príručnej batožiny a to takým spôsobom, že vám vyhodia len to, čo priznáte... ja som priznala a vytiahla z veľkého 20 kilového kufra dve 500 ml balenia Biodermy za takmer 40 eur - že veď prečo nie, pozrú, vrátia späť - veď kufor nejde na palubu... tie však skončili rovno v koši (alebo u niektorej Maďarky na poličke v kúpeľni). Prečo ich nevrátili späť do kufra, ktorý aj tak išiel do podpalubia??? Neviem... ale 250 ml šampón (nepriznaný, lebo v tom zmätku sme naňho zabudli), 250 ml telové mlieko (nepriznané, zabudnuté) nám v kufri nechali.... rovnako aj jeden a pol litrovú fľašu minerálky (!!!) v príručnej (!!!), áno, v príručnej batožine (v ruksaku)... Ale aby som to skrátila, lietadlo sme stihli, hoci sme cestou skoro vypľuli pľúca (vtedy som si sväto sväte sľúbila, že začnem zasa cvičiť). Pri lietadle sme kufor odovzdali pánom, ktorí tam nakladali ostatnú batožinu ... a sadli sme si do lietadla. Čo všetko mi nedáva na tomto super-duper rýchlom odbavení zmysel rozpitvávať nebudem, holt, mali sme byť prezieravejší  a vyraziť aspoň o pol hodinu skôr.


V každom prípade lietadlo sme stihli a nás čakal pekný týždeň. Ubytovanie sme mali zarezervované cez Airbnb. Spočiatku som mala trocha obavy objednávať toto ubytovanie, pretože majiteľ nemal ešte žiadne hodnotenia. Nakoniec sme zistili, že byt prenajíma len od začiatku tohto roka a my sme boli jeho tretí alebo štvrtí nájomci. Majiteľ nám dokonca vybavil aj taxi z letiska, takže sme si cestu z portugalského letiska užili "na pána" a klamať nebudem, páčilo sa mi viesť sa ako panička, miesto tlačenice v MHD.


Ale teda ubytovanie bolo presne ako na obrázku - veľmi štýlové, plne vybavené a čisté. Majiteľova žena vybavila byt hádam všetkým na čo si spomeniete - internet (ktorý pôvodne v popise nebol), dve televízie, kávovar s kapsulami, plne vybavená kuchyňa s kuchynským náčiním - okrem iného dva druhy z každého príboru =D, rôzne typy šálok a hrnčekov, prestieranie, fén, mydlá, uteráky, ... akurát práčka chýbala, ale kto chce na prázdninách prať? =D Navyše práčovňa bola kúsok od bytu... ale tú sme nevyužili.


Byt bol dvojpodlažný - spodné podlažie bolo vlastne v suteréne, čo malo dve nevýhody - v kúpeľni bolo niekedy cítiť smrad z kanalizácie (vďaka bohu za odvetrávanie) a v izbách (napokon aj v tej hornej) bola zima, takže sme mali takmer permanentne zapnutý riadátor. Ja som "zmrzloš", takže ja som sa neustále klepala od zimy, priateľ je otrlejší, jemu bolo stále teplo.=D Zimu tam však spôsobovalo aj to (okrem toho, že aj v Porte je napokon stále marec =D), že to bol starý dom s hrubými múrmi, takže sa tam držala zima alebo keď sme vykúrili, tak zasa teplo. Navyše porto je známe aj kachličkovými obkladmi domov, to bol aj náš prípad, a čo som pochopila, tie slúžia ako izolant. To je fajn, keď je v lete teplo... ale takto, keď sú noci ešte chladné, nie je to nič moc.


Tu sa ešte vrátim k počasiu v marci. Ako som spomínala, mali sme pekné počasie. Prvý deň bolo síce slnečno, ale vietor bol ešte studený a v chládku sa takmer nedalo sedieť. Potom sa to zo dňa na deň výrazne zlepšovalo. Najprv sme nechali doma jarné kabáty, potom svetre a nakoniec sme pobehovali v košeliach alebo ja v letných šatách.=D Ostatní ľudia boli oblečení veľmi rôzne - niekto vynosil ešte páperové bundy (Aziati), niektoré baby mali zasa už shorty shorts a tielka, obuté sandále, jeden chlapík dokonca len kraťase... kto sa ako cítil. Noci však boli trocha chladnejšie, avšak dalo sa pekne sedieť vonku. Jeden večer bol dokonca vyslovene až letný.


No a samotné Porto. To je známe už spomínanými kachličkami. Tie nové domy už nemajú obklady, ale tie staré áno... a ja mám tak trocha úchylku na dvere... a asi aj na kachličky, pretože som ich fotila ako šialená - také aj onaké... bolo ich skrátka veľa a mne sa páčili. Čo som vyčítala na internete, tak tieto kachličky sa volajú "azulejo" a nájdete ich naozaj všade - v kostoloch, na vlakovej stanici, na domoch, školách, v interiéri aj exteriéri, v Portugalsku aj v Španielsku. Typické sú buď ornamentálne/florálne/geometrické vzory - tie sa objavujú už od 13. storočia a vplyvy prichádzali z arabských krajín a zo Španielska, alebo potom figurálne výjavy. Tie sa objavujú od 16. storočia a vplyvy prichádzali z Talianska.


Hádam ešte známejšie je však portské víno. My sme dostali malú karafu na uvítanie od majiteľa bytu a musím povedať, že vybral presne podľa môjho gusta. Ako hovoria Portugalci - portské víno má byť sladké... a ono naozaj je. Pili sme aj iné "portské" vína a samozrejme, nie všade vám nalejú naozaj dobré víno. Ja môžem s pokojom na duši odporučiť Graham´s. Ak si chcete potom dopriať pohárik vína v kombinácii s krásnym výhľadom, odporúčam hotel Dom Henrique, kde je na 17. poschodí reštaurácia a bar s panoramatickým výhľadom na mesto. Samozrejme nie je to najlacnejšie posedenie, ale skutočnosť je taká, že ak chcete vyjsť z hotela ako človek, viac ako dva poháre vína nevypijete. V konečnom dôsledku tak ani veľa neutratíte.
Aspoň mne príde portské víno ťažké a naozaj len na pomalé vychutnávanie. Tu som ochutnala aj víno z Madeiry a to je ešte sladšie a podľa mňa chutnejšie ako portské... hoci stále je to otázka chuti. Mne napr. vyhovujú naozaj sladké vína.

Samostatnou kapitolou je samozrejme jedlo. Pre Porto je typická "franceshina" a tú nám odporúčal aj Ricardo, priateľov kolega z práce, vôbec nie náhodou, Portugalec.=D Veľmi dobrú franceshinu dostanete v podniku s názvom Santa Franceshina... avšak otázne je, či je franceshina vôbec vhodné označovať za "dobrú". Takúto kombináciu by som totižto očakávala od Američanov, nie od Portugalska, kde sú všetky porcie na môj vkus trocha primalé. V každom prípade, ide o plátky sendvičového chleba, ktoré sú poprekladané mäsom, hrubou vrstvou salámy, klobásy, niekde medzi tým sa skrýva ešte vajce a celé je to zabalené v plátkoch syra. A celé to pláva v rajčinovo-pivovej omáčke. Poviem vám - prvé sústa boli ako nebíčko v papuľke, ale každé ďalšie ma len utvrdzovalo v tom, že toto nie je moja šálka kávy a už to nechcem v živote ani vidieť.=D


Na čo sme naopak závislačili bola "nata", čo je, ak som to správne odhadla, lístkové cesto so žĺtkovým krémom. Portugalčania to ešte zvyknú posypať škoricou alebo práškovým cukrom, ktorý tomu dodá ten správny šmrnc. Nata Lisboa sa napokon volala aj naša kaviareň, do ktorej sme chodili každý jeden deň, niekedy aj dva razy. Majiteľ bol chlapík, ktorý pobehoval v tričkách ako Led Zeppelin a bol ozaj fajn. Dokonca nám napísal aj všetky zaujímavé veci, ktoré by sme mali vyskúšať a vidieť nielen v Porte ... skrátka mali sme ten príjemný domáci pocit, keď dlhé roky chodíte do jednej a tej istej krčmy a za tie roky poznáte krčmára, krčmárovú ženu, jeho deti, psa, mačku a škrečka a všetkých štamgastov.




S jedlom sa spája aj pre mňa asi najroztomilejší zážitok. To sme tak išli jedno ráno na mercado - teda trh, aby sme nakúpili nejaké potraviny. Nakúpili sme krásnu zeleninu, ešte krajší chlieb, pol kila jahôd, chorizo, vajcia a reku veď nejaký syr. Za pultíkom sedela stará bábuša, hádam pomaly aj 100 ročná, a práve jej sme chceli vysvetliť, že chceme syr z kravského a nie kozieho mlieka. Po dlhom uvažovaní vyšlo z priateľa "mééééé! (ako robia kozy) a rukami rozpažil do strán, že "mééé" (= kozí syr) nie. Babka sa hneď chytila, že teda ak nie "mééé" tak čo potom? Na to z priateľa vyšlo "mu".... babka chytala rad radom do rúk syry, ale tu jej predstavivosť došla, syr z "mu" skrátka nepoznala.... tak chvíľu na seba s priateľom robili "mu", až z babky  vyšlo "múúúúú" a vtedy sme všetci (aj Američania vedľa nás) horlivo prikyvovali, že áno, to chceme. Babka nakoniec vytiahla obal od "Veselej kravy" a ukázala na Veselú kravu, že ona nie je hlúpa, prišla na to, čo chceme (kravský syr). Pár minút sme sa na tom ešte dobre bavili, mééékali a múúúkali a ... bol to ten najlepší syr aký som kedy jedla.
O jedle by som samozrejme mohla písať do nekonečna, takže uzavrela by som to tým, čo jediné mi nechutilo - a to bola balená voda. Z vodovodu nebola až tak zlá, ale aj tak nebola nič moc. Šťastie bolo, že priateľ miluje pomaranče a tu mali perfektné pomaranče, takže každé ráno odšťavoval kilo a pol pomarančov.=D Mňa s tým trocha rozčuľoval, lebo od pomarančov bolo všetko, čoho sa človek v kuchyni dotkol... ale na druhú stranu ma tiež strašne bavilo, ako sa každý deň teší na pomaranče.=D
Čo sa týka cien a kvality, v Porte nie je ťažké nájsť kvalitné a skvelé jedlo. Cenovo sa viete najesť lepšie a lacnejšie ako v Bratislave, avšak odporúčam hľadať napr. aj pomocou Tripadvisor. Na druhú stranu sa totižto viete najesť aj za zbytočne premrštenú cenu.

No a teda čo sa dá v Porte vidieť okrem vyššie uvedeného? Veľmi veľa... my sme každý deň nabehali vyše 10 km a stále mám pocit, že som nevidela ani zlomok. Stále sme objavovali a nachádzali niečo nové. Uvediem ale aspoň pár vecí, ktoré ma naozaj uchvátili.
Tak napr. odporúčam ísť sa pozrieť k moru... teda k Atlantickému oceánu. Voda bola ľadová a rozbúrená, ale bolo tam množstvo surferov aj tzv. ľadových medveďov, ktorí chytali bronz na pláži alebo sa dokonca aj kúpali. No ja teda nie, na také vlny som naozaj zlý plavec ... ale aspoň som v tom Atlantiku namočila nohy.=D



Zaujímavým zážitkom bol pre mňa cintorín. Cemitério de Agramonte. Okrem pomerne klasických malých pomníkov tu môžte vidieť hrobky v podobe malých "domčekov". Osobne som takýto typ ešte nemala šancu vidieť, takže pre mňa to bol ozaj zážitok. Priateľovi sa zasa rátali všetky tie mačky, ktoré sa tam lenivo vyvaľovali či už v tieni alebo na slnku.


Kapitolou sama o sebe sú kostoly. Je ich tu obrovské množstvo - staré aj tie nové. No jeden, ktorý určite nemôžte vynechať je Igreja de São Francisco. Z vonka je síce monumentálny, no nijak zvlášť nevybočuje oproti ostatným kostolom. To krásne sa však ukrýva vo vnútri. Celý kostol je vyzdobený monumentálnou a komplikovanou drevenou rezbou. Hoci sa to nezdá, rezba je baroková, veľmi zdobná, ľudovo povedané "preplácaná". Ide o tzv. churriguerizmus - pomenované podľa bratov Churriguerovcov. Aj tento štýl som videla úplne prvý raz na živo a je to neskutočne krásne. Bohužiaľ fotiť sa nedalo, takže odporúčam pozrieť si fotografie na internete.
Ďalší deň môžte potom stráviť v múzeu súčasného umenia  Serralves. Súčasné umenie nie je moja šálka kávy, ale na dovolenke si ho vždy rada pozriem. Aktuálna výstava bola síce jemne psychopatická, ale krásna a rozľahlá záhrada, ktorá k múzeu prilieha, nám trošku napravila dojmy a upokojila mysle. Aktuálne tam prebieha aj výstava umelca Joana Miró.




Z architektonického hľadiska si choďte pozrieť Casa da Música. My sme tam stretli hneď niekoľko tried malých detí, ktoré tam boli na exkurzii. Rozkošné na nich bolo hlavne to, okrem toho, že to boli malý špunti, že každá trieda mala oblečené pláštenky/bundičky/atď. v rovnakej farbe. Tak napr. niektorá trieda bola v žltom, iná v modrom...a tak ste ich v tom dave mohli ľahšie rozoznať.
Pre knihomoľov potom odporúčam Livrario Lello. Je to ževraj tretie najnavštevovanejšie kníhkupectvo na svete a ževraj tam často chodila aj J. K. Rowling (autorka Harryho Pottera), keď v Porte učila angličtina. Aspoň tak som sa dočítala...  Vstupné stojí 4 eurá, ale ak si kúpite knihu, vstupné sa odpočíta z ceny knihy. Majú tu prevažne knihy v portugalčine, ale nájdete tu aj anglické. Mňa veľmi zaujali portugalské obálky kníh a celkove ich verzie kníh - napr. kocúr v čižmách a podobne. Veľmi nápadité a pekné.



V meste potom nájdete aj lanovku, môžte sa prejsť po naozaj vysokom moste, zviesť sa "zubačkou", povoziť sa starou električkou a zažiť milión ďalších vecí.


Ak vás Porto omrzí, môžte si požičať auto a ísť sa pozrieť napr. na pútnicky kostol Santiago de Compostela do Španielska. Auto sa dá požičať už od 15 eur na deň, plus 10 eur je pripoistenie za oškretia a podobné drobné nechcené úpravy. Benzín si platíte samozrejme zvlášť. Portugalci aj Španieli používajú potom mýtne brány; po vidieku sa však môžte voziť zadarmo. My sme skúsili jedno aj druhé... Ak sa vyberiete do Santiaga, cesta trvá niečo vyše dvoch hodín.
Oplatí sa však vidieť aj okolie Porta, a to buď spomínaným autom, alebo loďkou po rieke Douro. My sme mali v pláne previesť sa, ale keď nám doškrabali strechu auta, netrúfli sme si s ním už kamkoľvek ísť, hoci sme ho mali zaplatené na dva dni.

Portugalsko-španielská hranica

Portugalsko-španielská hranica; rieka Minho sa vlieva do Atlantiku

O Porte a celom týždni by som vedela napísať hádam aj ďalších 20 odstavcov, avšak to by bol nekonečný článok. Preto sa nehanbite a pýtajte sa na všetko, čo vás zaujíma dole v komentároch. Ak budem vedieť, rada odpoviem.
Aby som teda celý zážitok zhrnula - Porto je jedno príjemné mesto, hlavne takto na jar, keď je celé rozkvitnuté (ak máte radi kvitnúce magnólie, tak odporúčam!). Portugalci sú veľmi milí, vysmiatí, komunikatívní... a takmer všetci hovoria veľmi dobrou angličtinou, takže sme prakticky nemali problém sa dohovoriť. Samotná portugalčina je však pre mňa neuchopiteľný jazyk. Naozaj som zachytila len slovo "obrigado" teda "ďakujem".


No a týmto by som asi aj skončila ... a ak ste aj vy vyskúšali niektoré z miest v Portugalsku, pokojne sa podeľte so svojimi zážitkami a dojmami.
BB

10 komentárov:

  1. och, tiež sa chcem čľapkať v Atlantiu o.O ..... a to kníhkupectvo! Rowlingova žila v Portugalsku??? ...
    perfektná dovolenka!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aha! Oprava!... tak ona učila angličtinu v Porte a často to kníhkupectvo navštevovala, nerobila tam. A že jej poslúžilo ako inšpirácia. Ale aj tak... netušila som, že vôbec učila angličtinu v Portugalsku =D
      A áno, nemôžem sa sťažovať. Ako som ti hovorila, toto bol najťažší návrat do reality aký som kedy zažila.=/

      Odstrániť
  2. Aaaach. V dobe, kedy po dvoch mesiacoch v práci zažívam prvú krízu typu "chcem dovolenkuuuu", ma zrazu každý na internetoch dráždi zaujímavými destináciami!
    Takže kruto, ale úprimne závidím. Porto vyzerá krásne. Portské som už skúšala a veľmi mi chutilo, a naozaj z neho človek veľa nevypije (a beztak potom bolí hlava rovnako mohutne, ako to víno chutí) ale piť ho priamo v Porte môže byť teprve zážitok!
    No a krásne fotky, krásne kníhkupectvo, a tak vôbec, závidím, a dakujem za inšpiráciu, Porto pripisujem na (už dosť dlhý) zoznam, kam treba ísť :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. =DDD Inak ja si všímam v práci, že každý si berie dovolenku po troch mesiacoch - nikto to bez dovolenky dlhšie nevydrží, takže ... asi je na čase začať nejakú plánovať.;) My s priateľom už rozmýšlame kam sa vydáme na jeseň.=D Je to tiež perfektná motivácia a taký stimul, ktorý ma v práci drží pri zmysloch.=D Predsa len práca s ľuďmi a 8 hodín denne....
      Porto sa určite oplatí vidieť. Ja som napr. nikdy nebola v Španielsku či vo Francúzsku, takže pre mňa to bolo niečo úúúplne iné. Vôbec sa to nedá porovnať napr. s Talianskom. Nie že by Taliansko pokulhávalo, čo do kvality pamiatok atď, to tým vôbec nechcem povedať.... len, že tie vplyvy boli iné a na tej krajine je to vidno. Neviem nakoľko by Portugalsko ohúrilo človeka, čo je napr. zvyknutý na Španielsko... ale ako píšem, pre mňa - neznalú týchto končín, to bol naozaj perfektný zážitok.=)

      Odstrániť
    2. Ja už práve dovolenku na september naplánovanú mám - ideme na Maltu, ale najradšej by som niekam vypadla už teraz. Čo je vtipné, keďže žijem v meste priťahujúcom turistov.
      Ja som v Španielsku bola ako dieťa na rodinnej dovolenke, ale nemôžem povedať že by som tie končiny poznala nejak dobre, takže ma to rozhodne láka.
      Inak na ten výlet do Španielska autom - dalo sa to otočiť za jeden deň alebo to bolo na dlhšie?

      Odstrániť
    3. September je ďaleko =D Je mi jasné, že ťa to láka.=D Ja tiež ešte dúfam, že do jesene niečo stihnem.=D
      Výlet do Španielka bol len na otočku - dve a pol hodiny tam po dialnici. Nejakých 170 km ak ma pamäť nešáli. Ja som to veľmi túžila vidieť a bližšie k tomu pútnickemu kostolu by som sa tak skoro nedostala, tak sme sa rozhodli, že si spravíme taký jednodňový výlet.

      Odstrániť
  3. Slintám nad fotkami :) a nad zážitkami :) to je fantázia :) !!! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A to som kopec krásnych fotiek ani nepridala a pár vecí ani nespomenula.=D Ale to by som fakt písala do nekonečna.

      Odstrániť
  4. Vyzerá to tam krásne :-) Tiež by som sa niekedy do Portugalska rada dostala. Čo ma zaujalo ako prvé, boli tie kachličky :D Ono mi to strašne pripomína byt, v ktorom som bývala na Mallorke :-) A tá zima v tomto období! Vidím, že sa to Španielsku v dosť veciach približuje. Ja by som bola zvedavá na tú celkovú mentalitu ľudí, či je tiež podobná, taká pohodová, nikam sa neponáhľať a že všetko bude fajn (a poobedná siesta!) :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Inak všetci, s ktorými som sa zatiaľ bavila o Portugalsku, tak ho len ospevujú. Je to naozaj pekná krajina a ľudia sú príjemní. Čo ja ozaj oceňujem je to, že nie sú tak hluční ako ... no, povedzme, že Španieli.=D A mentalita - klasická južanská - pohodová.=D
      Mallorka je inak Španielska, ak sa nepletiem, nie?...asi sa takéto vplyvy usadili aj tam.=D

      Odstrániť