piatok 5. mája 2017

Odrážadlom k postavičke ako lusk

Pri oblačnosti a relatívne chladnom počasí aké panuje poslednú dobu, je ťažké spomenúť si na také dni, kedy svietilo slnko a bolo príjemne teplo. Mám pocit, že čochvíľa môžme začať vtipkovať v štýle: legenda hovorí, že kedysi na planéte Zem svietilo slnko... V každom prípade, pár slnečných dní sa v poslednej dobe predsa len vyskytlo a nám sa podarilo vyraziť na kolobežky. Viem, viem, predstava !mňa! na kolobežke je celkom vtipná až pomaly nepredstaviteľná. V duchu som sa na nej dobre bavila...a veď som aj vytrvalo odporovala tomuto nápadu, ale nakoniec som podľahla. Takže môj aktuálny pohyb spočíva v kolobežkovaní, alebo tiež "lolobejdovaní" ako to s priateľom voláme, lebo mňa baví dávať bežným veciam s normálnym názvom nové a prevažne blbé pomenovania (ako napr. matcha latté volám latcha latté... a nepýtajte sa, čo je na slove matcha zlé.=D) Tiež toto odrážadlo nazývam pekelný nástroj na ľudský pohon (po pár metroch pochopíte prečo).

Takže kolobežky.... s nápadom prišiel priateľ a mne sa zdal hlúpy a priznám sa, že aj trápny, lebo naozaj som si nevedela seba predstaviť na nejakom odrážadle, ktoré ma nebavilo ani ako malé decko. Lenže priateľ sa "posťažoval" aj mojej mame, ktorá má tak materinsky spucovala, že pohyb mi určite nezaškodí a že miesto toho, aby som svoju polovičku podporila, tak len hľadám dôvody prečo nie. Ja som si teda vstúpila do svedomia a na nápad som prikývla. Mamu tento nápad tiež nadchol, a hneď objednala jednu kolobežku aj pre seba... a tak máme doma hneď 4 kusy. Jednu pre mňa, pre priateľa, pre mamu... a pre otca. =D

O tom akú kolobežku sme kúpili napíšem nižšie, najprv sa chcem priznať, že som sa vo svojom pôvodnom zmýšľaní naozaj zmýlila, lebo kolobežkovanie je naozaj super. A to sa dostávame k môjmu druhému omylu a teda, že kolobežkovanie je úplne primitívne a nenáročné na kondíciu - veď sa len odrážate. Opak je však pravdou. Je síce pravda, že moja kondícia posledný rok veľmi utrpela sedavým zamestnaním, no myslím si, že aj pre rekreačného športovca, ktorý chodí napr. pravidelne behať, je to náročný pohyb. Väčšinu času ste totižto jednou nohou v podrepe a verte mi, vydržať tak ... to chce stehenné svaly z ocele. Zabrať však dostanú aj svaly na prsiach a chrbte ... jednoducho, viete s tým pekne rozpohybovať celé telo. To že je to perfektné kardio, už asi ani písať nemusím.;) Aby ste však neposilovali len jednu nohu a jedno stehno, odporúčam naučiť sa viezť kolobežku na oboch nohách, ktoré pravidelne striedate. Aj toto môže vyznieť ako úplné klišé, veď čo na tom môže byť ťažké... lenže tak ako máte vždy jednu stranu silnejšiu, tak aj rovnováhu máte na jednej strane lepšiu. Ja som napr. praváčka, ale lepšie sa mi stojí na ľavej nohe a odrážam sa pravou. Keď stojím na pravej nohe, neviem držať riadidlá rovno a ťahá ma to do ľavej strany, čo je blbé, keď idete napr. dole briežkom plnom pŕhľavy alebo keď ide oproti vám skupina cyklistov.... =D Ale trénujem a zlepšujem sa.
Kolobežka je teda super prostriedok na pohyb, avšak osobne ju neodporúčam ľuďom, ktorí majú problémy s kolenami. Na kolená je to dosť veľká záťaž.


Čo sa týka konkrétnej kolobežky, my s priateľom sme si vybrali Yedoo City New a sme s ňou obaja nadmieru spokojní. Kolobežka má kovový rám, stojan, predné veľké koleso, ktoré zvládne aj náročnejší terén, nie len asfalt, má prednú aj zadnú brzdu a pohodlné stúpadlo. Kolesá sa dajú jednoducho dať dole, takže kolobežky vieme poskladať aj do našej malej Fábie. Kolobežka nemá blatníky a zvonček, ale oboje sa dá dokúpiť. zvonček je podľa mňa fajn vec, hoci ho ešte nemám... blatníky asi tiež... my sme sa zatiaľ zaobišli aj bez nich, ale časom plánujeme aj tie dokúpiť. Čo sa týka údržby, kolobežky vždy len ostriekame vodou a necháme uschnúť, pretože sa na nich zvykne držať zem, prach, blato a podobne. 
Ak teda premýšľate kúpiť si kolobežku, určite odporúčam tie s väčším kolesom, s brzdami a so zváraným rámom, ktorý je pevnejší a odolnejší. Z ďalších doplnkov potom odporúčam prilbu, prípadne chrániče... my jazdíme na punk, teda bez prilby, hoci jednu som ku kolobežke dostala... ale vo všeobecnosti ju odporúčam a do náročnejšieho terénu by som si ju určite zobrala. Potom ešte odporúčam kúpiť si klasický zámok na bicykle - takto môžte kolobežku zamknúť o nejaký stojan a nemusíte sa báť, že vám na nej niekto odfičí.
Z oblečenia odporúčam klasické športové - počítajte, že sa zapotíte. Tenisky nemusia byť špeciálne, ale lepšie sú podľa mňa členkové. Nie raz sa vám stane, že sa o kolobežku buď oškriete alebo sa ňou udriete a nie je to nič príjemné. Mne sa osvedčili úplne obyčajné "kecky" alias vysoké Conversy.


Napokon ostáva už len otázka kam s takou kolobežkou ísť. Najlepšie sa samozrejme jazdí po hladkom povrchu a po rovine (áno, aj na nej sa zapotíte), prípadne mierne do kopca či z kopca (vtedy je to fakt sranda). Vďaka bohu za 21. storočie, pretože dnes sú vyasfaltované kadejaké lesné cestičky, že vraj náučné chodníky sa tomu hovorí. V poriadku sú ale aj rôzne cyklotrasy. V meste ma osobne kolobežka veľmi nebaví - za prvé sú v Bratislave desivé cesty a veľa prekážok - ľudia, tie diery v ceste, veľa zákrut a podobne.  S priateľom sme si teda oblúbili Pohansko, to je v Čechách, hneď kúsok za hranicami. Je tam krásna asfaltová cesta lesom, v ktorom sú ukryté bunkre z 2. svetovej vojny, ale aj malý lovecký zámoček s jazierkom. Dnu sa nedá ísť, ale vonku si môžte posedieť, dať si kofolu či pivo a cigánsku či cigáro. Odo mňa z dediny sme tam autom za pol hodinku... a dá sa tam krásne najazdiť okolo 15 km. My sme dali 16.=D 
Výhodou kolobežiek je teda skladnosť, na rozdiel od bicyklov nepotrebujete žiadne stojany... takže sa môžte vybrať prakticky kamkoľvek.


Toľko teda k našej novej spoločnej zábavke. Kolobežka je skrátka fajn, akurát keby ešte aj to počasie bolo k tomu adekvátne... ale verím, že časom bude aj to. Zatiaľ mám aspoň čas, napísať vám tých pár skúseností, čo som nadobudla. A čo vy? Jazdíte na kolobežke? Prípadne akému športu sa momentálne venujete?

P.s.: Všetky fotografie sú fotené v pohanskom areáli.;)
BB

11 komentárov:

  1. Ty si si to fakt kúpila? to mi nenapadlo, aj keď som videla foto na insta :D. Je to veľmi netradičné. Napadlo by mi more športov, ktorým sa môžeš venovať, ale kolobežka by medzi nimi naozaj nebola, to ti len tak po rozume nechodí :D
    A niečo o silných a slabých stranách som zistila na krase :D - paradoxne, som praváčka a silnejšiu stranu mám ľavú, dokonca iba ľavou nohou viem brzdiť tak ako sa má :D divné..asi ten pozostatok z detstva, veď vieš, doteraz píšem pravou a príbor držím ako ľavák... Inak vraj aj krasokorčuliari napr. robia piruety iba do jednej strany, je tak ťažké naučiť sa to aj svojou slabou stranou, že to za to ani nestojí, hoci ostatné prvky musia byť aj naľavo aj napravo :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chápem, tiež som si samú seba nevedela predstaviť na niečom takom.=DDD Aj som sa nechala dobrých pár týždňov presviedčať, ale nakoniec som to uzavrela, že keď to Maťo chce, prečo nie... a napokon som usúdila, že je to fajn a fyzicky naozaj náročné - akože prvé 4 km sú u mňa desivé =D Len funím, nadávam ... ale keď sa zahrejem, je to fajn.=D
      Vidiš? Ja to mám tiež tak, že lavá je lepšia a doma nad tým všetci krútia hlavou, že ale veď ty si praváčka!=D
      A to kraso je zaujímavé - to som netušila... ale po aktuálnych skúsenostiach mi to dáva aj dosť zmysel.

      Odstrániť
  2. Áno! Konečně má někdo stejný problém jako já a neumí se odrážet oběma nohama stejně! Postupně a tématicky :) Také máme dospěláckou koloběžku s brzdou a velkým kolem a zkoušela jsem na ní jezdit do školy (je to do kopce a po rovině) - jenže je to děsná dřina! Protože - tím, že je to velké kolo, musím se POŘÁD odrážet (není to jak na kole, kdy dvakrát šlápnu, jedu, šlápnu, jedu - když se neodrazím stojím!!!) a hlavně neumím střídat ty nohy! Taky jsem pravačka a pravou se odrážím a nevím, jak se mám naučit odrážet levou a řídit u toho, tak jsem to srabácky vzdala :( Ale 15 km na tom! Setsakramentský obdiv, já byla ráda, že dávám 1,5 km do školy :-/ (vážně bych s tou fyzičkou měla něco udělat)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hmmm, ale povedzme si úprimne, že kolobežka veľmi nie je stavaná na to, aby jazdila do kopca.=D Aspoň ja kopce nedávam... zaseknem sa kdesi uprostred a zbytok si odšlapem s kolobežkou po boku.=D Takže možno nie je tak celkom chyba v tvojej kondícii ale v teréne.=D Skús najprv rovinku a zober so sebou ešte nejakú spoločnosť, najlepšie chlapa. Chlap vládze viacej a tak máš neustále motiváciu byť v pohybe a dobehnúť ho (ten môj je vždy a hodný kus predo mnou =D).

      Odstrániť
    2. Jenže mě demotivuje i ta rovina, kde si neoddechnu, když se musím pořád odrážet :-( :-D Podám si na chlapa inzerát :-P

      Odstrániť
  3. Kolobežka? :) zaujímavé :) ja na svoje bicyklovanie nedám dopustiť :) len to počasie ma tak blokuje v tejto činnosti.....v poslednom čase aj keď viem, že to nepatri k téme....skáčem na švihadle...a človek sa pritom ozaj zapotí :D....teraz momentálne som PN a neviem sa dočkať, kedy sa vylížem z choroby aby som sa konečne začlenila do normálneho kolobehu života už ma to lenošenie nebaví :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne! To počasie! My sa tiež nevieme dostať poriadne von, lebo je zima. Ale teraz, aspoň u nás, má byť už lepšie počo.
      Švihadlo mám aj ja rada - už od mala. Podľa mňa je úplne super na cvičenie/formovanie postavy... akurát ja s mojím slabým močovým mechúrom =/ Musím povedať, že skákanie je pre mňa horšie, čím som staršia =D.

      Odstrániť
  4. P. S. Koukala jsem na pečící blog a dělala banánový koláč, ale nejde mi k vám přidat komentář :-( (nevyhovuje mi nabídka a chybí možnost jen přes url)
    Tak chci jen říct, že: Zkoušela jsem a je báječný - ale asi jsem nepochopila, jestli banány patří i dovnitř, nebo na těsto (dala jsem oba na těsto) - dělala jsem z celé dávky, pekla maličko déle, skořice přidala i kakaa a olizujeme se :) A byla líná přidat máslo :-D A posypku od oka, jinak jsem recept dodržela ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za upozornenie, skúsim sa na to pozrieť.
      Inak recept je od Polly, ale budem jej tlmočiť tvoj komentár.=D Určite sa poteší.=D

      Odstrániť
  5. Keď som si prečítala tento článok prvý raz, tak som iba zakrútila hlavou, že nie. Že ja to tu v Prahe nemám kde využiť a víkendy trávime tak rôzne, takže na takúto srandu by ani nebol čas, ani priestor, ani chuť vlastne.
    Momentálne už vyberáme, akú kolobežku si kúpime s chlapom :D
    On teda hodne bicykluje, a ja by som kľudne tiež, ale aby sme mohli chodiť spolu musela by som si kúpiť bicykel a mať ho v Bratislave a na to nemáme miesto a tak vlastne sme dospeli k tomu, že tá kolobežka by mohla byť skladnejšia a zaujímavejšia.
    Ukázala som mu aj tento článok a ten tiež pomohol v rozhodovaní.
    Zatiaľ sa toho trochu bojím, lebo čo som si kedysi skúšala tie klasické detské, tak mi to druhou nohou fakt nešlo a tá jedna sa celkom rýchlo unaví, ale ak vravíš, že sa to dá natrénovať, tak ti budem veriť :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som uvažovala úplne rovnako - že čo by som preboha na nejakej kolobežke robila.=D JA?!... ale postupne nachádzame rôzne trasy a je to fakt super, hlavne teraz, keď si tie nohy trocha zvykli... už to nie je len o "panebože, nechaj ma tu na kraji cesty "umrieť", lebo už nevládzem"... ale už si užívam aj krajinku na okolo aj všetko ostatné(okrem cyklistov, pretože veľa z nich neovláda ani základné pravidlá premávky...to ma strašne hnevá!). Inak s priateľom sme bicykle tiež vylúčili práve kvôli tomu, že sa zle skladujú a zle prenášajú. Na auto treba namontovať nosič a to je na môj vkus a pohodlnosť naozaj komplikované. Na kolobežkách len odmontujem koleso a hodím to do auta (so sklopenými sedadlami). Akurát ma hnevá že tie kolesá sa dotýkajú poťahov, ale na autosalóne som zistila, že predávajú do kufra auta také gumené podložky, čo je super, lebo veď to sa ľahko vyberie a vyčistí.. a môže sa to aj zničiť.
      Ale! Veľmi ma teší, že ťa to predsa len zaujalo.=D Ja by som možno odporučila predtým ako zainvestuješ - skús zistiť či niekto nemá kolobežku, že by sisi ju požičala a vyskúšala. Čo môže byť na jednej strane odstrašujúca skúsenosť, ale na druhej strane ťa to možno utvrdí, že je to fajn.=D
      Inak priateľ jazdí celú dobu len na jednej nohe. Ja, ako som spomínala, sa snažím nohy striedať... ale keďže ma to berie niekedy dosť do strany, tak zatiaľ len na rovnom teréne. Ale osobne som presvedčená, že sa to dá naučiť, len to treba skúšať hoc aj po krátkych úsekoch a obrniť sa trpezlivosťou.=)

      Odstrániť